Fakt, że używamy samochodów codziennie i kupujemy je coraz częściej sprawia, że również musimy je naprawiać i serwisować. Wymaga to coraz większej ilości specjalistów, dlatego na rynku pracy jest pełno ogłoszeń dotyczących pracy w warsztacie samochodowym. Poniżej przedstawiamy kilka informacji odnośnie zawodu mechanika samochodowego.
Obowiązki mechanika samochodowego w miejscu pracy
Pierwszym, co się nasuwa, jest naprawa samochodów. Oczywiście to prawda, niemniej jednak to tylko wąski zakres obowiązków osoby pracującej jako mechanik samochodowy. Przed przeprowadzeniem napraw fachowiec musi zdiagnozować usterkę. Czasami jego zadanie na tym się nie kończy.
Mechanik musi współpracować z innymi pracownikami warsztatu, żeby warsztat działał sprawnie. Oprócz napraw zajmuje się również konserwacją pojazdów, w tym konkretnych układów takich jak: układ hamulcowy, układ wydechowy i układ napędowy. Przeprowadza ważne wymiany części, przewodów, olejów oraz płynów i uszczelek. Powinien umieć obsługiwać specjalistyczne narzędzia oraz sprzęt diagnostyczny. Często też komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem.
Co zrobić, żeby zostać mechanikiem samochodowym?
Najbardziej popularną ścieżką rozwoju w tym kierunku jest ukończenie szkoły zawodowej albo technikum o profilu mechanika samochodowego. Niektórzy pasję i talent na tej płaszczyźnie odkrywają na przykład w okresie praktyk studenckich. Wielu mechaników to też samouki. Nierzadko młodzież, która pomaga rodzicom przy naprawach pojazdów, motocykli, czy sprzętu rolniczego, po paru latach jest w stanie realizować tego typu naprawy na własną rękę.
Jak zostać mechanikiem samochodowym?
Dla pracodawcy najistotniejsze są umiejętności. Zawód bądź tytuł można zdobyć w międzyczasie. Bez zapału do pracy z samochodami się nie obejdzie. Ten element jest najistotniejszy.
Jakie zagrożenia są w warsztacie samochodowym?
Waga i rozmiary samochodów powodują, że mechanik przeważnie musi dopasować swoją pozycję ciała do wymaganych napraw. Mechanik bardzo często leży pod samochodem, stoi pod samochodem lub w kanale warsztatowym z głową odchyloną w górę albo pochyla się do przodu nad otwartą maską auta.
Mechanik musi mieć zdrowy kręgosłup, żeby bez większych problemów wytrzymać cały dzień w pracy. Niektóre części samochodowe są bardzo ciężkie. Ich montaż może wymagać dobrej kondycji i użycia znacznej siły. Musi bardzo uważać i zabezpieczać się przed tym, żeby nic nie przygniotło mu nóg.
Oprócz zagrożeń natury mechanicznej, środowisko pracy może być niesprzyjające również z innych powodów. Mechanik zawsze pobrudzi się w pracy. Paliwo, kurz, smary oraz oleje to substancje silnie uczulające alergików. Ważne, aby kandydat na to stanowisko miał pewność, że przebywanie w takich warunkach nie stanowi dla niego zagrożenia z powodów zdrowotnych.
Bardzo ważne jest zapoznanie się z przepisami BHP, jeszcze zanim zaczniemy pracę w warsztacie samochodowym. Przestrzeganie ich uchroni pracownika przed wszelkimi niebezpiecznymi zdarzeniami, które mogą mieć miejsce podczas wykonywanej pracy.
Inne artykuły autora
Komentarze
Właśnie stoję przed wyborem zawodu i chyba jednak zostanę przy mechanice.